Wanneer een arbeidersstaking in de plaatselijke fabriek dreigt, pleit Liudmila voor een hard optreden om het verzet de kop in te drukken. Maar de demonstratie is onvermijdelijk en haar opstandige dochter kiest de kant van de arbeiders. Liudmila is getuige van het bloedbad wanneer ze tot het gruwelijke besef komt dat ook haar dochter mogelijk is omgekomen. Haar wereldbeeld kantelt. Ondanks de blokkade van de stad, de massale arrestaties en de pogingen van de autoriteiten om het bloedbad te verdoezelen, gaat ze wanhopig op zoek naar haar dochter.

Dit aangrijpende verhaal is gesitueerd ten tijde van Chroesjtsjov en toont hoe gespannen de verhoudingen tussen privé en politiek in de Sovjet-Unie konden zijn. Desondanks illustreren de indrukwekkende scènes waarin talloze figuranten met elkaar vergaderen, protesteren, vechten of vluchten, goed hoe staat en burger tegen elkaar opgezet kunnen worden, en krijgen daardoor een haast tijdloze en urgente kwaliteit.

Hij werkte in de jaren '60 als scenarist mee aan Tarkovski’s 'De jeugd van Ivan' en 'Andrei Roeblev' en levert meer dan een halve eeuw later nog een kritisch hoogtepunt af als regisseur: de Russische meester Andrey Kontsjalovskiy. Zijn prachtig zwart-wit geschoten film werd op het filmfestival van Venetië dit jaar bekroond met de speciale juryprijs en is tevens de Oscar-inzending voor Rusland.