Léonard en Alain zijn polaire tegengestelden: de één een auteur/overjaarse hipster en technofoob met te veel baard in te grote wollen truien, de ander een vlotte kostuumvest-op-jeans-dragende uitgever. Het paar werkt al jaren samen, maar nu beslist Alain voor het eerst Léonards nieuwste roman niet uit te geven.

Later die avond organiseren Alain en zijn vrouw Selena – een actrice die momenteel in het vierde seizoen van een populaire police procedural speelt - een etentje waarop ook Léonard en zijn vrouw Valérie uitgenodigd zijn. Het viertal buigt zich over een aantal relevante kwesties in de literaire wereld (onder meer Kindle, Twitter en kleurboeken voor volwassenen) en debatteert erop los.

Maar regisseur/scenarist Olivier Assayas trekt deze filosofische kwesties ook door naar de persoonlijke moraal van de personages. Selena’s verdediging van Léonards boek is net iets minder onzelfzuchtig als je erachter komt dat de twee al jarenlang een affaire hebben. Léonard profileert zich als een ouwe rot in het auteursvak, maar is eigenlijk enkel in staat om over zichzelf te schrijven. En mee-met-zijn-tijd Alain duikt dan weer geregeld in bed met jonge vrouw die werd aangenomen om zijn bedrijf het digitale tijdperk binnen te leiden.

Assayas, de man die Kristen Stewart al eens de kans geeft om te laten zien wat ze in haar mars heeft (‘Clouds of Sils Maria’, ‘Personal Shopper’), maakte ‘Doubles Vies’ met zijn andere muze: Juliette Binoche (‘Clouds of Sils Maria’, ‘L’Heure d’été’). Zij en haar tegenspeler Guillaume Canet stelen de show telkens ze zich in een verbaal steekspel begeven. Maar ook Nora Hamzawi, een Franse comediènne in haar eerste filmrol, voelt zich helemaal thuis in deze satirische komedie.

Assayas doet waar hij goed in is: intrigerende personages voeren meeslepende conversaties en leveren zo stof tot nadenken.

Wil je weten of deze film hierna nog vertoond wordt? Op maandagavond vanaf 18u kan je het programma raadplegen voor de komende speelweek.