Mary keert op 19-jarige leeftijd terug uit Frankrijk, waar ze net weduwe is geworden, om haar troon op te eisen in Schotland. De terugkeer van de Stuart-erfgenaam maakt enkele slapende honden wakker en al snel scharen ook de Engelse katholieken zich achter haar als hun rechtmatige koningin. De protestanten verkiezen dan weer haar nicht koningin Elizabeth.

De twee vrouwen worden geportretteerd als soulmates, verbonden door hun uitzonderlijke machtsposities. Maar it’s a man’s world, zeker aan het hof van een 16e-eeuwse koningin. Omringd door verraderlijke adviseurs moeten Mary en Elizabeth zich keer op keer bewijzen, als vrouw en als staatshoofd. Wanneer Mary voorstelt om samen in harmonie te regeren over protestants Engeland en katholiek Schotland, lanceren de ellendige mannen hun intriges. We weten hoe het met haar afloopt.

Maar Elizabeth is niet veel beter af. Margot Robbie is magnifiek als de tragische Virgin Queen, die evolueert van beeldschone, jonge en hoopvolle koningin tot een verweerde vorst die wordt geregeerd door wantrouwen en steeds verder verdwijnt achter een masker van witte schmink.

Regisseur Josie Rourke is een doorwinterd theaterregisseur, maar bewijst met ‘Mary Queen of Scots’ dat ze films maakt die op het witte doek plakken als geen ander. Bovendien werd haar debuut “kleurenblind” gecast, waardoor ook talenten als Gemma Chan (‘Crazy Rich Asians’) en Adrian Lester (bekend van ‘Othello’ in het National Theatre) hun kans kunnen wagen in deze Britse traditioneel witte huisspecialiteit.

De sterke nadruk op geïnstitutionaliseerd seksisme maakt dit kostuumdrama even eigentijds als het historisch is. Bovendien werd het scenario geschreven door Beau Willimon, die ook ‘House of Cards’ neerpende. Je kan je het niveau van de politieke intriges vast al voorstellen. Om van te smullen!

Wil je weten of deze film hierna nog vertoond wordt? Op maandagavond vanaf 18u kan je het programma raadplegen voor de komende speelweek.