'The French Dispatch' is een raamvertelling met als vertrekpunt de redactie van een Amerikaans magazine, gevestigd in het Franse stadje Ennui-sur-Blasé (!!!) De film volgt de structuur van een magazine, met inhoudstafel, overlijdensbericht, reisreportage en drie langere verhalen, en is daarmee een ode aan de journalistiek.

Eenzaamheid loopt er als rode draad doorheen, maar het is de extreem herkenbare Wes Anderson-esthetiek die alles strak bij elkaar houdt: gecontroleerde camerabewegingen, ratelende dialogen, de decors, uitgekiende, symmetrische beeldcomposities in onverzadigde kleuren, acteurs die overacting niet schuwen en een meesterlijke soundtrack.

Bill Murray is de uitgever en hoofdredacteur van het in Frankrijk gevestigde expats-magazine. Tilda Swinton portretteert als kunstcritica een crimineel die in de gevangenis schilder is geworden. Deel twee, "geschreven" door een essayiste (Frances McDormand), handelt over door mei ’68 geïnspireerde studentenprotesten. Het grappigste artikel is echter dat waarin een verkeerd gelopen ontvoering weer wordt opgerakeld. Het bevat een stuk animatie, getekend in de klare lijn van Hergé.

Léa Seydoux, Jeffrey Wright, Mathieu Amalric, Timothée Chalamet, Willem Dafoe, Christoph Waltz (en ga zo maar door) geven gestalte aan tientallen merkwaardige personages.