De MUBI-tips van Ben Van Alboom

14 april 2020
Dankzij MUBI kijken Sphinx-fans vanaf nu 3 maanden gratis film in hun kot. Op MUBI vind je 30 zorgvuldig geselecteerde films: elke dag gaat er eentje af en komt er een vers gekozen exemplaar bij. Weet je niet waar te beginnen? Geen probleem, elke week tipt een bekende filmfan hun favorieten op het platform. Deze week bijt Ben Van Alboom de spits af.
ben van alboom mubi souffle

Het fantastische aan Mubi is dat je nooit meer last hebt van keuzestress – je weet wel: eerst driekwartier door het aanbod van Netflix scrollen om dan uiteindelijk gewoon twee afleveringen van 'Friends' te bekijken, want het is al te laat geworden om nog aan een film te beginnen. Mubi serveert elke dag één spraakmakend kleinood dat vervolgens dertig dagen beschikbaar blijft, en het zijn lang niet altijd de usual suspects. Zoals deze vijf titels uit het huidig aanbod duidelijk moeten maken.

1. One Cut of the Dead (2017, Shin’ichirô Ueda)
Net wanneer je denkt dat het zombiegenre compléét leeggezogen en tot het laatste botje verorberd is, tekent de Japanner Shin’ichirô Ueda voor deze onmetelijk vindingrijke en hilarisch grappige komedie, waarin de opnames van een low-budget zombiefilm worden verstoord door … zombies! Klinkt als een leuke gimmick, maar 'One Cut of the Dead' is zó veel meer! Het scenario is effenaf briljant, net als de rest van de film trouwens, en de liefde voor cinema druipt ervan af.

2. Le souffle au cœur (1971, Louis Malle)
Mubi programmeert geregeld retrospectieven. Zoals van het notoire horrorlabel Troma óf van de Franse grootmeester Louis Malle, wiens voortreffelijke Le souffle au cœur een teder én komisch incestverhaal vertelt tegen de achtergrond van de Indochinese Oorlog. Want waarom ook niet.

3. Near Dark (1987, Kathryn Bigelow)
Eind jaren 80 kreeg Kathryn Bigelow de Zilveren Raaf op het Festival van de Fantastische Film voor het puike 'Near Dark'. Sindsdien blikte ze instant klassiekers in als 'Strange Days', 'The Hurt Locker' en 'Zero Dark Thirty'. Waarmee ik – voor de duidelijkheid – niet wil zeggen dat het Brusselse filmfestival Bigelows carrière heeft gelanceerd, maar deze bikkelharde, bloeddorstige, grappige én romantische vampierwestern ontegensprekelijk wel.

4. Le silence de la mer (1949, Jean-Pierre Melville)
Genremeester Jean-Pierre Melville brak al met het Franse filmestablishment láng voor de Nouvelle Vague dat deed. Jean-Luc Godard bedankte hem er zelfs voor met een kleine rol in 'À bout de souffle', en de legende wil ook dat Melville degene was die de roemruchte jump cuts in Godards debuutfilm heeft voorgesteld. Zelf debuteerde Melville met deze assertieve huis clos, waarin een nazisoldaat tijdens WOII intrekt bij een Frans gezin. Naar eigen zeggen ging de regisseur voor een anti-cinematografische aanpak – weinig beweging, veel voice-over – maar de enorme impact is niettemin die van grote cinema.

5. Southland Tales (2006, Richard Kelly)
Ik herinner mij nog levendig hoe ik na de première in Cannes ontzettend teleurgesteld was door deze tweede, erg megalomane film van 'Donnie Darko'-regisseur Richard Kelly. Want ja, natúúrlijk had ik er veel van verwacht. Als ik mij niet vergis, is hij bij ons nadien ook nooit in de zalen gekomen – zelfs niet nadat Kelly hem opnieuw had gemonteerd. Maar ik heb hem in feite altijd wel nog eens opnieuw willen zien, om te kijken of ik mij niet een béétje had vergist. Want er zaten best wel wat interessante ideeën in, en ik merk ook dat hij stilaan een cultstatus aan het verwerven is. Herkansing dus deze maand op Mubi!


Maar hier een account op MUBI* en kijk 3 maanden gratis!

 

*MUBI vraagt je betalingsgegevens, maar rekent de eerste drie maanden niets aan. Na drie maanden kan je ervoor kiezen om je abonnement op te zeggen (zonder kosten), of om het verder te zetten aan de helft van de reguliere prijs.