Met ‘Marianne & Leonard: Words of Love’ heeft documentairemaker Nick Broomfield (‘Biggie & Tupac’, ‘Kurt & Courtney’) opnieuw een klinkend duo te pakken, al waren de twee minder gelijkwaardig dan de titel impliceert.
Het eiland Hydra in de jaren van de vrije liefde lijkt een oord waar zelfs het aardsparadijs nog iets van kan opsteken: zon, zee, hordes expat-kunstenaars, sloten alcohol en bergen drugs. In deze omstandigheden schreef Cohen zijn eerste – destijds slecht onthaalde – roman, ‘Beautiful Losers’ met de stralende, enigmatische Marianne aan zijn zijde. Maar eens hij zijn muzikaal talent ontdekte, werden zijn periodes op Hydra bij Marianne steeds korter, terwijl zijn tijd in New York als superster en womanizer steeds langer werd.
Maar is Broomfields documentaire uiteindelijk een hartstochtelijk liefdesverhaal van twee mensen die niet met maar ook niet zonder elkaar konden leven, of het portret van een narcist die zijn persoonscultus verder uitbreidde door er een mythische muze aan toe te voegen? De waarheid ligt, zoals altijd, ergens in het midden.
Bovendien staat Broomfield erom bekend zichzelf altijd in zijn documentaires weer te geven, maar heeft hij deze keer een extra persoonlijk perspectief: hij had zelf een vluchtige relatie met Marianne in Hydra toen hij 20 was. De Noorse had een belangrijke invloed op zijn leven: ze leerde hem de muziek van Leonard Cohens kennen en inspireerde hem om zijn eerste film te maken.