Met een Oscar voor Beste Film op zak voor ‘Moonlight’ en een Oscar voor Beste Vrouwelijke Bijrol voor Regina King in ‘If Beale Street Could Talk’ kan je wel zeggen dat het Barry Jenkins tegenwoordig voor de wind gaat. Maar ook voor ‘Moonlight’ maakte hij films. Ben je nieuwsgierig naar zijn debuut ‘Medicine for Melancholy’, dat bijna 10 jaar voor ‘If Beale Street Could Talk’ uitkwam en nog nooit eerder op het witte doek van de Belgische cinema’s verscheen? Wij ook!

Micah en Jo worden wakker in een bed dat geen van hen toebehoort in een kamer die ze niet meteen herkennen. De twee ontmoeten elkaar na een onenightstand op een feestje en besluiten samen koffie te halen. Jo wil hun rendez-vous zo snel mogelijk achter zich laten en snelt hun gedeelde taxi uit vanaf ze daar de kans toe krijgt. Per ongeluk laat ze echter haar portefeuille achter, waardoor Micah naar haar appartement rijdt om die terug te geven. Ze beslissen om samen de dag door te brengen.

In tegenstelling tot ‘Moonlight’, dat Jenkins bewerkte van het theaterstuk ‘In Moonlight Black Boys Look Blue’ van Tarell Alvin McCraney, en ‘If Beale Street Could Talk’, naar het boek van James Baldwin, schreef hij het scenario van ‘Medicine for Melancholy’ volledig zelf. Zwart zijn in Amerika, en zelfs specifieker in San Francisco, een van de steden met de kleinste zwarte populatie in de Verenigde Staten, is opnieuw een prominent thema. Beide hoofdpersonages zijn immers zwart, met bijna tegengestelde ideeën over identiteit en hun plaats in de indie-/hipstercultuur van hun thuisstad.  

Ook voor zijn debuutfilm werkte Jenkins samen met cinematograaf James Lanxton. Immer de mannen van de felle kleurcontrasten, valt het kleurgebruik hier ook meteen op. Waar bij ‘Moonlight’ en zeker bij ‘If Beale Street Could Talk’ gekozen werd voor kleuraccenten in een algemeen kleurige omgeving, gingen ze bij ‘Medicine for Melancholy’ anders te werk: de overheersende kleurtonen zijn zeer grauw en gedekt, behalve op bepaalde momenten waar een geel, rood of blauw accent de aandacht trekt. Dit gebeurt vooral, zoals Jenkins zelf zegt, wanneer de personages niet nadenken over ras. 

Inleiding door Tim Maerschand (Urgent.fm). 

Deze film speelt momenteel niet.