‘Roma’ verhaalt één jaar uit het leven van een doktersfamilie en hun huispersoneel in het Mexico City van de jaren ’70. Wanneer vader Antonio het gezin verlaat, blijft moeder Sofia ontredderd achter met drie jonge kinderen. Maar achter elke sterke vrouw staat nog een andere sterke vrouw, in dit geval de Mixteekse nanny Cleo.  

Cuarón groef diep in zijn eigen herinneringen voor ‘Roma’. De Mexicaanse Oscarwinnaar injecteert een unieke portie realisme in elke genrefilm die hij maakt - van de rauwe overlevingsdrang in een dystopisch heden (‘Children of Men’) tot de immense leegte van outer space (‘Gravity’) – en ook voor zijn nieuwste wilde hij authenticiteit. Zo werd de film bijna volledig opgenomen in Colonia Roma, de wijk waar hij als kind opgroeide (en die haar naam aan de film gaf), die voor de gelegenheid een seventies make-over kreeg. Om de vertolkingen zo natuurlijk mogelijk te houden werd ‘Roma’ volledig chronologisch gefilmd. Bovendien kregen de acteurs nooit het volledige scenario te zien: ze ontdekten hun verhaal dag per dag, net zoals in het echte leven.

Omdat de grote Hollywoodstudio’s niet altijd even happig zijn op niet-Engelstalige zwart-witfilms, ging Cuarón met de distributierechten bij streamingplatform Netflix aankloppen, om zo het grootst mogelijke publiek te bereiken. Met ‘Roma’ heeft Netflix misschien eindelijk de juiste film te pakken om zijn reputatie als filmverdeler/-producent op te krikken. Een Gouden Leeuw in Venetië is alvast geen slechte start.

donderdag 10 januari