Singles worden meegenomen naar ‘Het Hotel’, waar alle aanwezigen exact 45 dagen de tijd hebben om een geschikte partner te vinden. Lukt dit niet? Dan verander je in een dier naar keuze. David (Colin Farrell), een gescheiden en ietwat sullige man, wil in dat geval een kreeft worden. De redenen voor deze keuze zijn idiosyncratisch, maar gegrond. Hij probeert de transformatie echter te voorkomen door onverschillig met een harteloze vrouw te trouwen. Dit mislukt, en David ontvlucht het hotel om zich aan te sluiten bij de rebellen die zich in de bossen schuilhouden. Rebellie in de vorm van dierlijk vluchtgedrag, om te voorkomen dat ze – jawel – in dieren veranderen. Enfin, welkom in het oeuvre van Yorgos Lanthimos.

Zijn werk is ontegenzeggelijk politiek. De systemen, gewoontes en tradities zijn vaak absurd en over-the-top, maar ook altijd treffende reflecties op de 21e eeuwse condition humaine. In 'The Lobster' belicht Lanthimos met name onze paradigma's betreffende de romantische liefde, met internetdating - koppelen op basis van interesses - als prangend voorbeeld. In ‘The Lobster’ is een snel bloedende neus genoeg voor twee singles om een perfecte match in elkaar te zien. Zie daar het werk van een kunstenaar: het alledaagse opblazen tot absurdisme, om het absurdistische in het alledaagse bloot te leggen.


‘The Lobster’ is ultieme en onmisbare ideeëncinema voor de afgestompte mens. Wij dus.