Het “wit blokje” is meteen herkenbaar als een typerend element in de westerse architectuur, vooral voor musea, maar ook als de droom van menig jonge huiseigenaar, als we Flo van Blind Gekocht mogen geloven. Wanneer er eentje middenin een Congolese palmolieplantage verschijnt, is het vervreemdende effect dan ook compleet. Ook deze white cube is een kunstencentrum, waar voormalige arbeiders van de plantage beelden boetseren die vervolgens in chocola worden gegoten en worden geëxposeerd in New York. Met het geld van de succesvolle expo kunnen de arbeiders hun land terugkopen dat Unilever van hen confisqueerde.

Kunstenaar en filmmaker Renzo Martens kwam op het idee voor ‘White Cube’ toen hij bij een vertoning van ‘Enjoy Poverty’ in het Londense Tate Modern overal logo’s van Unilever opmerkte. De multinational is een sponsor van het museum, maar ontvreemdt ook al decennia palmolie uit Congo. Deze ontroerende documentaire die de link tussen de westerse kunstwereld en kolonialisme blootlegt, is een poging om de welvaartstroom om te draaien.


Op maandag 28 juni kan je na de voorstelling van 20u30 in gesprek gaan met producent Peter Krüger. 

Deze film speelt momenteel niet.